بامیلو ، سایتی که با حداقل سیستم میخواهد رویداد های بزرگ برگزار کند.

همونطور که همتون میدونید دیروز، روز بلک فرایدی یا همون جمعه سیاه بود که اکثر فروشگاه های اینترنتی جهان تخفیف های ویژه رو واسه خیلی از محصولاتشون میذارن که فک کنم برای اولین بار بامیلو این کارخوب رو توی ایران انجام داد و خودش یه پیشرفت خیلی بزرگ در فروشگاه های اینترنتی ایران محسوب میشه اما کار بامیلو کامل انجام نشد و اون چیزی نشد که همه ازش انتظار داشتن. بامیلو دو محصول خیلی ویژه برای بلک فرایدی داشت که تقریبا در کمتر از ۲۰ ثانیه حتی کمتر تمام شد و این تمام شدن در یک وضعیت خیلی عجیب بود ( که البته به خاطر متقاضیان زیادی بود که وجود داشت )که میخوام این سیستم رو شرح بدم و نقدی به اون داشته باشم.

من و خیلی دیگه از کاربرای خریدار قصد داشتیم این محصولات رو که واقعا قیمت ویژه ای داشتن خرید کنیم که وقتی موقع تخفیفشون رسید همه سریع محصول رو وارد سبد خریدشون کردن و حتی تا مرحله پرداخت هم رفتن که در یک اتفاق عجیب سبد خرید خالی شد و محصول به اتمام رسید و این فرایند تنها در ۱۰ ثانیه رخ داد!

bamilo-payment

در روز بلک فرایدی قطعا محصولاتی که تخفیف خیلی ویژه ای دارند و بسیار هم محبوب هستند طرفدارا زیادی دارند و افراد زیادی میخواهند اونا رو بخرند و همجنین فروشنده هم قطعا تعداد کمی از این محصول رو برای تخفیف ویژه در نظر گرفته است، تا به اینجا هیچگونه مشکلی وجود نداره اما مشکل جایی به وجود میاد که محصولی که تو سبد خرید کاربران هست و حتی کاربر به مرحله پرداخت هم رسیده، سبد خرید خالی بشه و محصول تموم بشه !

توی صنعت آی تی حرف اول رو مهندسی نرم افزار میزنه که بر اساس یک منطق و فرایند خاص برای تولید نرم افزار هاست، منطق میگه که محصولی که تو سبد خرید یه کاربر و کاربر داره روند خرید رو انجام میده نباید شخصی دیگری بتونه اون رو از صف خارج کنه و اون زودتر محصول رو بخره تا محصول تموم بشه مثل سیستم دانشگاه، دانشجویی که واحدی رو انتخاب میکنه دانشگاه یه مدتی رو براش تعیین میکنه که پرداخت رو انجام بده و اگر اینکار رو نکنه واحد حذف میشه و شخصی دیگه ای میتونه اون واحد رو برداره !

فروشگاهی خوبی مثل بامیلو برای این روز  و حتما ایونت هایی دیگه ای که برگزار میکنه میتونه این مشکل رو هندل بکنه و روز بلک فرایدی هم میتونس این کار رو بکنه حتی میشد سبد خرید رو بر داره  و وقتی کاربری یک محصول رو انتخاب میکنه . در اصن یک توکن رو در اختیار خودش قرار بده و وارد صف بشه تا روند خرید رو انجام بده که اگه تو مدت معین کوتاهی پرداخت رو انجام نداد از صف خارج بشه و شخصی دیگه ای بتونه توکن رو در اختیار خودش بده و وارد صف بشه ، این راهکار یه راهکار سادس که باعث جلوگیری از خیلی مشکلات میشه و سایتی که چنین ایونت بزرگی رو میخواد انجام بده به نظرم باید از این سیستم بهره مند شه.

وب سایت رزرو بلیط فدراسیون والیبال :

وب سایت رزرو بلیط فدراسیون والیبال یه مثال خیلی خیلی خوب تو این زمینس که واقعا توسط یه تیم حرفه طراحی و پیاده سازی شده، ورزش والیبال تو ایران خیلی محبوبه  و بسیار پر طرفداره، و تو مسابقات جهانی هم تقریبادر همان نیم ساعت اول بلیط ها فروخته میشد. بلیط های والیبال در حدود ۱۲۰۰۰ عدده که متقاضیان خیلی زیادی داره که تو مدت زمان خیلی محدودی فروخته میشه اما به شیوه کاملا مهندسی شده و درست! زمانی که کاربری وارد سیستم میشه تا بلیط رو رزرو بکنه فرضا یه توکن در اختیار خودش قرار میده و مدت زمان محدودی داره تا بلیط رو بخره و ازصف خارج بشه زمانی که تو کاربری تو صف هست، امکان نداره شخصی جای اون رو بگیر و بتونه زودتر بلیط رو خریداری کنه، ُ در اصل به تعداد بلیط هایی که قرار فروخته بشه کاربرای که زودتر کلیک میکنن میرن تو صف ( کاربران دیگه حتی نمیتونن وارد صف بشن!، پیغام پر شدن صف به اون ها نشون داده میشه) و این سایت خیلی خوب این روند رو پیاده سازی کرده و حتی به کاربر میگه الان چند نفر تو صفن و شما کجای مرحله قرار دارید، این شیوه  بسیار خوب است اما کمی سخت تو کد نویسی هست که این مشکلی که دیروز بامیلو باهاش دست و پنجه نرم میکرد رو حل میکرد اما خب اینکار ناقص انجام شد و با بازخورد های به قول برخی سایت ها بی رحمانه مواجه شد.

یه نکته ای تو وب سایت UItips توی شماره ۳۴ وجود داره و میگه که تلاش کنید کدهای خود را کمی سخت تر بنویسید ولی کاربر خود را به کاری مجبور نکنید. با back-end  قوی تر میشه کارهای بزرگتری رو به شیوه درست انجام داد.

من تنها سعی ام این بود که این روش رو که شیوه بهتری است، مثال بزنم و اصلا قصدی برای مورد هجوم قرار دادن بامیلو نداشتم و در مقابل باید بگم که بامیلو یک فروشگاه اینترنتی بسیار خوب است که در مدت زمان کوتاهی پیشرفت های زیادی رو کرده و تقریبا اولین فروشگاه اینترنتی بود که ایونت بلک فرایدی رو توی ایران رواج داد و امیدواریم برای سال های اینده این ایونت توی فروشگاه های اینترنتی دیگر به شکل درست رواج پیدا بکنه .

 

ممنون از وقت با ارزشتون.

میلاد.

 

دیگر نوشته های مرتبط با این دسته بندی