شغلی به نام طراح تجربه کاربری

ویکی پدیا تجربه رابطه کاربری رو روندی تعریف میکنه که هدفش افزایش رضایت کاربر از محصوله، امروزه توی رزومه های افراد زیادی واژه تجربه کاربری ذکر شده و البته بهتر بگم خیلی راحت ذکر شده بدون اینکه در خیلی مواقع این کار بدون پشتوانه علمی است و حتی شاید پشتوانه تجربی هم نداشته باشه، امروز میخوام روند پیشرفت شغلی توی وب بنویسم  تا به شغلی با عنوان تجربه کاربری برسم، شغلی که نیاز به تجربه سال های زیادی داره و اصلا شغل ساده و کوچکی نیست، لازم به ذکره که بگم منظورم از تجربه کاربری  فقط در حوزه وب است و کاری با محیط فیزیکی و واقعی ندارم.

throne-of-ux

در اصل میخوام پیشرفت شغلی وب رو با سطوح مدیریت مقایسه کنم و چقد ممکنه طول بکشه که یک طراح تجربه کاربری پرورش پیدا کنه، من خودم طراح تجربه کاربری نیستم اما همیشه توی این زمینه مطالعه کرده ام و میخوام برای سال های آینده روش برنامه ریزی کنم، لطفا با من و این نوشته همراه باشید.

تقریبا با قاطعیت میتونم بگم که طراح تجربه کاربری توی پروژه های تحت وب حرف اول و آخر رو میزنه، چون این فرد هست که ایده اصلی رو میده، نظارت میکنه، تست میکنه، طراحی اولیه رو انجام میده، سناریو  و استوری بورد پروژه رو مینویسه، قاعدتا یک همچین فردی باید دارای تجربه زیادی باشه که بتونه این کارها رو به نحو احسنت انجام بده و بتونه مدیریت کنه، انجام این کارها، برای افراد زیادی غیر ممکنه چون ممکنه نه تجربشو داشته باشن نه خودشون توی شغل های رده پایین تری بوده باشند و به اصطلاح خاک خورده کار باشند، یک سری شغل ها همانند موبایل فروشی یا برنامه نویسی سال های خیلی زیادی نیست که وارد دنیای واقعی شده و افراد حرفه ای حداکثر دوازده سیزده سال تجربه کاری داشته اند اما خود این دوازده سیزده سال ( کمتر و بیشتر ) می تونه خیلی زمان زیادی برای بدست اومدن این تجربه باشه.

user-testing

البته باید بگم که بعضی افراد به صورت ذاتی در یک شغلی حرفه هستند، به نظر من در موفقیت و خوب بودن در بعضی شغل ها مثل مدیریت و یا حتی کاسبی و امثالهم می تونه کاملا ذاتی باشه و بخش اندکی از اون اکتسابی باشه.

رسیدن به شغلی مثل طراح تجربه کاربری نیاز به گذروندن مراحل قبلی کار داره همونطور که یک مدیر باید در سطوح مختلف مدیریت کنه تا به مدیریت ارشدی برسه و یا اینکه یک سرمربی فوتبال که باید در شغل های مختلف فوتبالی قرار بگیره تا بتونه سرمربی بشه و به موفقیت برسه

ما در بخش مدریت سه سطح مدیریت داریم که هر کدام وظایف مختلفی رو دارند و رتبه و مقالم بالاتر و کمتری دارند .

managment-level

 

اصول کار این شکلیه که مدیری که هم اکنون در سطح عالی قرار داره باید در گذشته مدیر سطح میانی  وعملیاتی بوده باشه تا با کار آشنا باشه و بتونه به اون مقام برسه ( البته استثنا هم داره ) تا زمانی که مدیر عالی میشه با مشکلات کار آشنا باشه و بتونه به خوبی کارها رو مدیریت کنه، دقیقا تجربه کاربری هم به همین گونه است، فردی که به عنوان طراح تجربه کاربری شناخته می شود باید با امر طراحی ، کدنویسی و … آشنا باشد و مدت ها کار کرده و تجربه داشته باشه تا بتونه یک UX Design خوب و موفق باشه.

solutios-userexperience

می تونیم شغل های خودمون رو با دقت بهتری به دیگران معرفی کنیم و بهتره آن چیزی باشیم که در برابر خودمان هستیم ، نه آن چیزی که نیستیم ولی در برابر دیگران هستیم!

برگرفته ای از وب سات بانکی در باب مصاحبه های استخدامی:

هیچگاه دروغ نگویید مخصوصا در مورد سابقه ی کاری و نحوه ی انجام کار نباید به کارفرما دروغ بگویید این یعنی اینکه باید دقیقا روز و ماه و سال کار شما در رزومه  یا زمان مصاحبه بیان شود صداقت تان را از همان ابتدا نشان دهید. قبل از انجام مصاحبه سوابق کاری را که دارید با تاریخ دقیق برای خودتان مرور کنید و مطمئن شوید که در درجه ی اول رفتار شما برای جذب و استخدام مهم است تا سوابق کاری تان. از شرکتی که میخواهید برای استخدام بروید پرس و جو کنید و ماهیت کاری شان را بپرسید که در چه زمینه هایی فعالیت میکنند.

مرسی از وقت ارزشمندتون.

تصاویر برگرفته از وب سایت های sitepoint و businessol

دیگر نوشته های مرتبط با این دسته بندی