میلاد حیدری

سلام! میلاد حیدری هستم
مدیر پروژه و توسعه دهنده رابط کاربری

چالش shame.css

سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵

shamecss

همیشه بعد از اینکه پروژه لانچ میشه و در دسترس عموم قرار میگیره، یه سری مشکلات دیده میشن به مرور که باید هر چه سریعتر حل بشن و شما هم قاعدتا مدت زمان کمی رو دارید تا بتونید مشکل رو برطرف کنید، و به همین دلیل بدون رعایت اصولی کدنویسی فقط میخواید مشکل حل بشه و شاید قواعد پروژه خودتون رو هم رعایت نکنید. این اتفاق برای خود من خیلی پیش اومده و میخوام یه چالش براش درست کنم که ممکنه جالب به نظرتون بیاد .

بعد لانچ اولیه پروژتون یه فایل shame.css یا shame.scss به پروژتون  import کنید و هر کد کثیفی که قراره سریع نوشته بشه و روی سرور push بشه رو تو این فایل بنویسید تا بعدا سر فرصت ، دونه دونه خط های این کد رو به فایل های اصلی انتقال بدید و سعی کنید به مرور از کدهای قبلی این فایل کم کنید. این چالش شاید تاثیر چندانی تو انجام پروژه نداشته باشه ولی در نهایت با رعایت این فرایند میتونید مطمئن باشید که در طول مدت کدتون تر و تمیز باقی میمونه و در نهایت بهتون حس خوبی میده 🙂

با هشتگ #shameCSS میتونید این چالش رو پیگیری کنید:)

مرسی.

بامیلو ، سایتی که با حداقل سیستم میخواهد رویداد های بزرگ برگزار کند.

شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴

همونطور که همتون میدونید دیروز، روز بلک فرایدی یا همون جمعه سیاه بود که اکثر فروشگاه های اینترنتی جهان تخفیف های ویژه رو واسه خیلی از محصولاتشون میذارن که فک کنم برای اولین بار بامیلو این کارخوب رو توی ایران انجام داد و خودش یه پیشرفت خیلی بزرگ در فروشگاه های اینترنتی ایران محسوب میشه اما کار بامیلو کامل انجام نشد و اون چیزی نشد که همه ازش انتظار داشتن. بامیلو دو محصول خیلی ویژه برای بلک فرایدی داشت که تقریبا در کمتر از ۲۰ ثانیه حتی کمتر تمام شد و این تمام شدن در یک وضعیت خیلی عجیب بود ( که البته به خاطر متقاضیان زیادی بود که وجود داشت )که میخوام این سیستم رو شرح بدم و نقدی به اون داشته باشم.

بیشتر بخوانید...

دیگر باید از روش های مدرن برای بعضی کارها استفاده کرد ( Task Runners- Grunt )

پنج شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۴

همیشه توی هر پروژه ای مهم ترین کار سرعت انجام اونه، هر چی سرعت انجام پروژه بیشتر باشه قطعا سود پروژه بیشتر میشه و هم اینکه پروژه لذت بخش تر میشه. الان اینقد توسعه وب بزرگ و شاید پیچیده شده که باید  بعضی کار های تکراری رو یه کایر کرد که خود به خود انجام بشن و هر بار نیازی به انجام اونها توی پروژه ها نباشه. تا چند سال پیش همه کارهای مربوط به Cross Browser بودن، تمیز کردن کد ها، خروجی کم حجم و فشرده کردن اسکریپت های جاوا اسکریپت و فایل های css همه توسط توسعه دهنده به صورت دستی انجام می شد که آخر پروژه میتونیست توسعه دهنده رو وارد دردسر بکنه ، توسعه دهنده میخواست فایل ها رو کم حجم کنه، که ممکن بود اتفاقی اشتباهی بکنه که باعث conflict بشه و یا مشکلات از این قبیل پیش بیاد و همچنین توی زمان و سرعت هم خیلی تاثیر میذاشت ، اما الان دیگه نیازی نیست همه ی این کارها به صورت دستی انجام بشن فقط کافیه یه بار وظایفی رو تعیین بکنید تا خود به خود اجرا بشن، اصن فلسه تولید فریم ورک ها  ( چه frontend و چه backend )بر این اساس بود که کار رو سریع تر کنن، مدیریتشو بهتر کن و از کار های تکراری جلوگیری کنن، مثلا sass اومد که خیلی از مشکلات css همانند prefix ها ، کد های تکراری، مدیریت طولانی مدت کد ها بهتر بشه . حالا در اخر همه ی اینها task runner ها هستن که خیلی کار رو راحت کردن و بسیاری از کارها رو به صروت اتوماتیک انجام میدن و من میخوام امروز در حد آشنایی و کاربرد task runner grunt رو معرفی کنم و یکم هم مثال بزنم، لطفا با من همراه باشید.

بیشتر بخوانید...

آینده CSS و Pre/Post processor ها با Post CSS

سه شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

postcss

از سال ۱۹۹۶ که CSS وارد عرصه وب شد، تغییراتی بسیار زیادی رو اون صورت گرفت و امروزه به پیشرفته ترین حالت خودش رسیده و میشه به تنهایی با CSS ایده های خلاقانه خیلی خوب رو پیاده سازی کرد، اما در این راه پر پیچ و خم مشکلاتی هم وجود داشت، چون CSS برای نگه داری و توسعه برای پروژه های بزرگ خیلی سخت می شد برای همین ساختار هایی برای نوشتن CSS به وجود اومد مثل : OOCSS , SMACSS و BEM  و همچنین Preprocessor  وارد عرصه CSS شدند که برای توسعه CSS کار Front End Developer ها رو خیلی سریع تر کرد و دیگه میتونستن خیلی خوب پروژه هاشون رو مدیریت کنن. این Preprocessor  قابلیت های خیلی خوبی رو  با خودشون آوردن که مدیریت  و توسعه css رو خیلی ساده وسریعتر کرده که چنتاشون رو تو لیست پایین آوردم :

  • CSSTemplating
  • Variables
  • functions
  • Mixins

و در نهایت مزیت های بسیار خوبی رو به وجود اوردن، کد ها تمیز تر نوشته میشن، زمان نوشتن کد و تغییرات رو خیلی کمتر میکنن، مدیریت کدهای CSS خیلی ساده تر میشه  و از همه مهتر کدهای رو میتونید سازمان دهی بکنید، پس Preprocessor  واقعا یک جهش بسیار بزرگ بود، الان دیگه توی پروژه های جوری شده استفاده از SASS تقریبا غیر قابل ممکنه و استفاده نکردن از اونها یک اشتباه بزرگ محسوب میشه.

گاهی اوقات ممکنه بعد از طراحی لی اوت، مشتری از شما بخواد که رنگ طرح و یا تایپوگرافی طرح رو عوض کنید، اگر شما sass  رو خوب نوشته باشید میتونید این تغییرات رو در کوتاه ترین زمان ممکن اعمال کنید که این کار میتونه خیلی از مشکلات بین شما و کارفرما رو از بین ببره 🙂

و اما Post CSS … لطفا با من در ادامه مطلب همراه باشید

بیشتر بخوانید...

بهترین راه شروع یادگیری JavaScript

جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۹۴

keep-calm-and-learn-javascript

همونطور که میدونید تو هفته های گذشته، پستی رو منتشر کردم در مورد اینکه خودتون رو به چالش یادگیری دعوت کنید، از همین رو برای اینکه برای پیشرفت این چالش کمی کمک کرده باشم امروز میخوام راه های خوب یادگیری جاوا اسکریپت رو معرفی کنم که امیدوارم به دردتون بخوره، جاوا اسکریت زبان گسترده ای هست و تقریبا میشه گفت که دنیای کد نویسی خودش رو داره و تا اونجایی هم که میدونم تو سطح وب، بازار کار خیلی خوبی رو هم داره ( کار اصلی خود من مبتنی بر جاوا اسکریپته) ، میخوام راه ها ، کتاب و میانبر هایی رو از یادگیری جاوا اسکریپت بهتون معرفی کنم که شاید بدردتون بخوره و از اونها برای یادگیری استفاده کنید، اینها منابعی هستند که خودم از اونها استفاده کردم و خواهم کرد، لطفا با من همراه باشید.

بیشتر بخوانید...